tisdag 28 februari 2012



Öppet brev till Skatteverket och deras rikssamordnare Conny Svensson

Skatteverket kräver kassaregister också för torg- och marknadshandlare. Effekten av detta skulle bli att många som i dag helt eller delvis försörjer sig på denna verksamhet blir av med jobbet. För vem vill satsa pengar på en teknik man redan på förhand vet inte kommer att fungera?

Redan i 20:e paragrafen i Skatteverkets egen författningssamling (SKVFS 2009:12) stupar hela projektet. Kontrollenheten ska klara temperaturområdet +5 till +40 grader Celsius. Och kontrollenhetens realtidsklocka får inte avvika mer är +/- fem minuter per år i rumstemperatur (+20 grader).

Alla som sysslar med torg- och marknadshandel i detta land där vinter kan råda mer än halva året vet ju att man inte sällan hamnar helt utanför de specifikationerna. Liksom att strömförsörjning ingalunda alltid är given. Men detta är knappast den enda invändningen mot Skatteverkets krav på lagstiftning om kassaregister. Tvärtom radar frågorna upp sig. Är exempelvis de nya kassaregistren så fusksäkra som Skatteverket officiellt påstår? I det senaste numret av vår branschtidning Torg och Marknadsnytt kan man läsa följande:

"Inte heller nya kassaregister med kontrollbox är någon garanti för helt vita affärer. Det medger nu även experter på Skatteverket:
– Vi har indikationer på att även de nya registren kan manipuleras, säger Mikael Persson som jobbar med kassaregisteranalys på Skatteverket.
Innan den nya kassalagen infördes var manipulerade kassaregister snarare regel än undantag.
– Det var ett försäljningsargument, de gick knappast att sälja annars, säger Mikael Persson som uppskattar att nio av tio kontrollerade register var manipulerade från leverantören.
Vem som utför manipulationen vill dock inte Mikael Persson på Skatteverket ha någon tvärsäker åsikt om:
– Att leverantörerna skulle våga göra detta i dag är jag tveksam till, då riskerar de åka bort från vår hemsida, vi misstänker istället att det finns externa programmerare som utför tjänsterna, säger Mikael Persson, kassaregisterexpert på Skatteverket.
Hur detta nya hot mot de tusentals nya register som handel och restauranger tvingats investera i ska hanteras vet man inte än på Skatteverket:
– Vi diskuterar detta i vår riksgrupp, på något sätt måste vi ju hitta metoder för att komma åt även detta, säger Mikael Eriksson."

I samma tidning framgår det att över 5 000 stora företag är undantagna kassalagen i dag.
Men Skatteverket vill alltså utrusta fler med kassaregister. Fast bara småföretagare vilka är den dominerande gruppen i vår bransch. Enligt verket finns passande utrustning för 5 000 kronor att tillgå. Trots många förfrågningar har vi inte lyckats utröna vem som skulle kunna tillhandahålla dessa register. För övrigt inte heller några andra kassaregister, oavsett pris, anpassade för vår tuffa miljö.

Registren behöver  dessutom inte vara certifierade av oberoende organ. Skatteverket godtar nämligen en s k tillverkardeklaration. Tillverkare som tidigare tillhandahöll manipulerbara kassaregister får alltså  förtroendet att ersätta den certifiering som borde utföras av ett organ som ackrediterats för uppgiften.


Är det verkligen värt priset av att med kassaregister kanske utradera en stor del av vår yrkeskår?
Torg- och marknader har en lång historia i Sverige. Marknader besöks av 100 000-tals människor varje år. Många av knallarna bakom stånden har försäljning som en deltidssyssla. Inte sällan drygar pensionärer ut kassan med att starta en liten firma för marknadshandel.
I vårt land kan vem som helst ställa sig på ett torg eller marknad och sälja om han/hon får hyra en plats, och det är för det mesta inte något problem.
I andra delar av världen måste den som ska bedriva ambulerande handel ha ett särskilt tillstånd för att göra detta. Vilket ska finnas synligt på den som tillståndet gäller för. Och den som bedriver ambulerande handel betalar en schablonskatt på sin verksamhet.
Varför är skatteverket inte villigt att söka andra vägar? Vägar som skulle kunna fungera för alla parter.

Konkurrens på lika villkor är ett argument som Skatteverket ofta använder sig av.
Men går det att få samma villkor för den bofasta respektive ambulerande handeln? Ute på torget kan det vara 15 grader kallt medan det inne i butiken är 20+. Icke desto mindre ligger torghandlarens kallhyra för några kvadratmeter mark i regel högre än butikens. På många ställen är antalet dagar och  timmar som knallen får bedriva handeln på också starkt begränsade jämfört med den bofasta handelns öppettider. Vilket för övrigt strider mot EU:s direktiv.

Lyckligtvis har en del politiska beslutsfattare förstått de problem som torg- och marknadshandeln står inför om kassaregister införs. En av dem är riksdagskvinnan Betty Malmberg (M) som i en debattartikel i Östgötska Corren uttrycker saken så här:
"Självklart tycker jag att statsmakterna ska jobba vidare för att stoppa illojal konkurrens och svarta pengar men det krävs också att vi följer upp så att det är rätt åtgärder vi genomför. Ibland är det bättre att skynda långsamt så man inte skadeskjuter en hel bransch utan att se vad nytta det gör. Det är ju heller inte så att knallarna lever i laglöst land. Under förra året genomförde Skatteverket 17 000 kontrollbesök för att se att verksamheten drevs i enlighet med gällande regler.
Torg- och marknadshandeln har ett kulturellt värde. Det är också en naturlig mötesplats och uppskattad del av vår stadsbild. Och visst är det roligt att stå och tjôta med slagfärdiga handlare. Detta måste vi värna. Tills vi vet mer om resultatet av den nya lagen bör därför torg- och marknadshandlare slippa tvånget med kassaapparater."
Det vi kan hoppas på är att hennes kloka synpunkter också delas av en riksdagsmajoritet när ärendet väl kommit så långt.
Med vänlig hälsning
Stig Wiklund


Bilaga
I sina Iakttagelser och slutsatser efter genomförd kontroll 2008-2010 av torg- och marknadshandeln skriver skatteverket följande i sin avslutning:
"Avslutningsvis kan noteras att Skatteverket fått uppgifter om att ett enklare kassaregister med kontrollenhet numera kan köpas för ca 5 000 kronor. Enligt uppgift från Branschrådet för kassaregister finns i dag även tekniska möjligheter att använda kassaregister i samband torg- och marknadshandel."
Att det i dagsläget finns utrustning för 5000:- till den ambulerande handeln som klarar deras    användarmiljö kan ifrågasättas.
Skatteverkets tidigare förslag om kassaregister för torg och marknadshandel har redan en gång avvisats med motiveringen att det skulle innebära en orimlig börda.

Kontrollenheten
I skatteverkets författningssamling SKVFS 2009:12 står det beträffande kontrollenheten till kassaregister att:
20 § En kontrollenhet ska klara den användningsmiljö den är avsedd för och minst klara temperaturområdet +5 °C till +40 °C.
18 § En kontrollenhets realtidsklocka får inte avvika mer än +/-5minuter per år i rumstemperatur (+20 °C ).
21 § En kontrollenhet ska klara den användningsmiljö den är avsedd för och minst klara luftfuktigheten 10-85% utan att kondensation uppkommer som är skadlig för enheten.
25 § Det ska finnas en beskrivning avseende vilken användningsmiljö som en kontrollenhet är avsedd för.


 I skatteverkets författningssamling SKVFS 2009:1 står det beträffande kassaregister att:
32 § För varje version av en kassaregistermodell eller ett kassaregisterprogram som ska tillhandahållas på den svenska marknaden ska det finnas en tillverkardeklaration. Av deklarationen ska framgå att modellen eller programmet är testat. Testmetoderna och resultatet av testerna ska dokumenteras i ett testprotokoll. Tillverkardeklarationen ska visa om kassaregistret överensstämmer med kraven i dessa föreskrifter.

I skatteverkets författningssamling SKVFS 2009:03 står det beträffande kassaregister och kontrollenhet att:
5 § En kontrollenhet får endast användas i en användningsmiljö eller utsättas för en miljö som den är certifierad för. Ett kassaregister får endast användas i en användningsmiljö eller utsättas för en miljö som anges i dess tillverkardeklaration.
I skatteverkets författningssamling SKVFS+2009:03 står det beträffande kontrollenhet att:
7 § En kontrollenhet ska installeras av en tillverkare av kassaregister, av en generalagent för kassaregister eller av en generalagent utsedd person.
I skatteverkets författningssamling SKVFS+2009:03 står det beträffande kassaregister att:
19 § Under en försäljningsdag ska minst ett kassaregister vara i funktion då försäljning sker mot kontant betalning.
Om ett kassaregister inte fungerar ska detta dokumenteras och företaget ska utan dröjsmål anmäla detta till Skatteverket.

Artikel ur tidningen Torg och Marknadsnytt
Knallekåren kan komma att halveras. Om Skatteverket driver igenom sitt krav på att alla marknadsknallar ska ha godkända kassaregister.
Det skriver branschtidningen Torg och Marknadsnytt.
Tidningen har genomfört en enkät där över 850 knallar från hela landet har fått ange hur införande av kassaregister kommer att påverka deras verksamhet. Resultatet visar på ett starkt manfall bland marknadshandlare om Skatteverkets krav också antas av riksdagen. Argumenten för att sluta är flera:
l Kraftigt minskande försäljning under senare år i kombination med ökade kostnader för resor och platshyror.
l Många har nått en så hög ålder att nya investeringar i teknik som det kan bli problem med ute på fältet inte är realistiska.
l Många knallar har för få försäljningsdagar för att motivera inköp av utrustningen. Omkring 2000 knallar driver sin verksamhet bara på deltid, många med ca 5 till 10 marknader om året.
Tidningens undersökning tyder på att införskaffande av dyra kassaregister blir droppen som får bägaren att rinna över för många knallar. 44,87% kommer därför att sluta om kravet på kassaregister blir verkligen. 30,68% är tveksamma till att fortsätta sin verksamhet. Enbart 24,45% anger i undersökningen att de tänker investera i kassaregister.

Knallarna ger i enkäten uttryck för stor skepsis över hur utrustningen kommer att fungera ute i verkligheten. Vilket även tillverkarna av kassaregister ger visst stöd för:
– Det kan bli ett problem, hur kontrollboxen ska kunna fungera ute i det fria, säger Thor Johnsson, ordförande i Kassaregisterrådet, som är en sammanslutning av tillverkare av kassaregister.
Torg och Marknadshandlarnas Ekonomiska Förening kräver att Kassaregistren måste vara testade så att de även kan skriva ut kvitton i alla väder, vilket i dags läget ingen kan garantera.  Redan nu kan det konstateras att det finns stora problem med många kortdragare och liknande utrustning för att de inte tål kyla. Elförsörjningen drabbas av ideliga avbrott och saknas helt i flera fall. Den drabbas även av spänningsfall och spikar som förstör elektronisk utrustning.

Även marknadsarrangörer är starkt oroade över Skatteverkets förslag, enligt Torg och Marknadsnytt. 
En majoritet av landets marknader arrangeras av föreningar som är beroende av intäkterna från arrangemangen. En halverad knallekåren vore ett stort avbräck:
– Ett dråpslag för oss, anser Ove Nordin i spetsen för en allians av idrottsföreningar som årligen arrangerar marknadsdagar i Vännäs.
När lagen infördes för några år sedan ansågs att det skulle bli en ”orimlig börda” för torg- och marknadshandeln vilken då undantogs från kassaregisterlagen.

Artikel ur tidningen Torg och Marknadsnytt
Torghandel begränsad till bara enstaka dagar i veckan kan bryta mot EU:s regelverk. Det anser Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, vilket fått Kalmar kommun att tillåta handel sex dagar i veckan. Vi måste godkänna torghandel under samma tider som närliggande handel har öppet, säger Ulrick Hultman, administrativ chef på kommunens serviceförvaltning.
Många kommuner i landet har skrivit in de tider på vilken torghandel får ske i sina torgstadgor. Ofta tillåts denna handel kortare tid än den bofasta som i regel har öppet sex dagar i veckan. Men detta bryter med stor sannolikhet mot EU:s direktiv om att tillståndsgivning ska vara ”icke-diskriminerande” och ”proportionell”. En översyn av det kommunala regelverket har också gjorts av Haninge och Järfälla kommun visavi bland annat EU:s tjänstedirektiv. Slutsatsen är att torgföreskrifter inte får användas för att begränsa utbudet av varor eller inskränka försäljarnas näringsfrihet. ”Kommunen kan endast meddela föreskrifter om tiden för torghandel när det är motiverat ur ordningssynpunkt”, slås fast i granskningen.
– Självklart måste kommunerna se över sina föreskrifter i förhållande till detta, den här typen av regler ska ju alltid ses över och hållas uppdaterade, säger Helena Lind, förbundsjurist på SKL.
I Kalmar har torghandelsstadgan varit under diskussion i flera år. Under 2008 och 2009 var torghandel på försök tillåten sex dagar i veckan. Men bara under sommarmånaderna. Torghandlarna ville permanenta försöket och att de utökade tiderna skulle gälla året om. Det var i samband med utredning om detta och om krav på F-skattesedel kunde ställas som kommunen kom fram till sin nuvarande ståndpunkt; handeln ska få ske sex dagar i veckan.
– Vi har tittat på hur några kommuner i Stockholmsområdet resonerat kring detta och även haft egna jurister till hjälp, slutsatsen är att vi inte kan ha diskriminerande regler för vissa näringsidkare i kommunen, säger Ulrick Hultman.
På TOMER välkomnas de tydligare riktlinjerna:
– Nu måste kommunerna förändra sina stadgor så att de överensstämmer med lagstiftningen, vi upptäcker ju hela tiden hur godtyckligt och okunnigt man hanterar utformningen av torgstadgor, säger Stig Wiklund.
Jan Söderlind

Inga kommentarer: