lördag 30 augusti 2008

Marknadsföring av marknad




Som bekant så finns det hos en del medborgare och massmedia attityden "att på marknader så säljs det bara krims krams osv."
Då jag vet att många arrangörer marknadsför sin marknad genom att bla. annonsera i tidningar så är min tankegång att dom i dessa - redan befintliga annonsering - börjar redogöra för vilket sortiment som kommer att finnas på just deras marknad.
Då min erfarenhet är att sortimentet på en marknad är mycket större än man kan tro så vore ett sådant inslag i marknadsförningen intressant att prova på för att bla. se om det på sikt går att ta livet av myten att det bara är skräp det som säljs på våra marknader.
Desto bättre och mer lockande sortiment en marknad kan marknadsföra, desto större borde ju chansen vara att man kan locka flera medborgare att besöka den. En marknad med 100 olika sortiment borde ju vara mer intressant för konsumenten än en marknad med 50 olika. Naturligtvis så är det även av avgörande betydelse vad sortimentet består av.
Jag tror att marknadsföringen av en marknad måste förändras på något sätt om vi skall behålla greppet om våra besökare och få nya att komma till dom.

Inga kommentarer: